Vill du bli Digisams nya digitala kommunikatör?
Digisam, samverkan för ett digitalt kulturarv, söker nu en kommunikatör som vill spela en viktig roll i arbetet med att utveckla Digsam. Digisam är en samverkansplattform med eget varumärke där statliga museer och myndigheter tillsammans skapar gemensamma lösningar för att alla ska få tillgång till ett digitaliserat och användbart kulturarv. Du kan läsa mer om Digisam på www.digisam.se. Tjänsten är placerad på Digisams sekretariat och rapporterar direkt till Digisams verksamhetsledare. Sekretariatet är placerat vid Riksantikvarieämbetet och du kommer därför att vara anställd vid Riksantikvarieämbetet med placering på Östermalm i Stockholm. Utöver samverkan inom Digisam samverkar du också kollegialt med övriga kommunikatörer som är anställda vid Riksantikvarieämbetet.
Dina arbetsuppgifter
Uppdraget är både strategiskt och operativt. Som Digisams kommunikatör har du övergripande ansvar för att Digisams kommunikation utformas på ett sätt som stärker Digisams varumärke. Primära kanaler i kommunikationen till Digisams deltagare och andra målgrupper är Digisams webbsida och Digisams närvaro i sociala medier. Uppdraget förutsätter att du aktivt bevakar vad som sker i media, i synnerhet social sådan, och agerar varumärkesbyggande i frågor som är av vikt för Digisam. I arbetet ingår också att organisera tillställningar och större sammankomster som Digisam arrangerar för sina målgrupper.
Placeringen vid Digisams samordningsekretariat innebär att du utöver de huvudsakliga arbetsuppgifterna förväntas lägga ungefär en tredjedel av din arbetstid på att samordna Digisams verksamhet i olika former. Uppgifterna inom denna del av uppdraget matchas utifrån verksamhetens behov, din kompetensprofil och dina önskemål. Utgångspunkten är att denna del av uppdraget i första hand ska vara anknyten till utveckling av digitala tjänster som bedrivs inom Digisams samverkansplattform.
Din kompetens
Du har en akademisk examen som är relevant för tjänsten, t.ex. inom media och kommunikation, journalistik eller marknad och minst ett års erfarenhet av att, via digitala kanaler, framgångsrikt ha jobbat med kommunikation ur ett verksamhetsövergripande perspektiv. Du är van att arbeta med effektiv kommunikation via sociala medier och webb och har utmärkta kunskaper i svenska språket med en god förståelse för tonalitet.
Du är bra på att bygga relationer i personliga möten och har erfarenhet av att planera, koordinera och genomföra events och workshops. Du trivs med att arbeta i ett mindre team där vi flexibelt stöttar varandra i genomförandet, beroende på var behovet finns. Digisams organisation, där sekretariatet som är en liten grupp arbetar med ett stort nätverk av medarbetare från deltagande och andra organisationer, förutsätter att du både har förmåga att arbeta självständigt och på ett effektivt sätt samverka med skiftande konstellationer av medarbetare.
Erfarenheter från att med framgång utvecklat digitala tjänster, servicedesign och/eller från ledande roller i digitalisering av verksamhet är mycket meriterande. Vi ser också gärna att du har tidigare erfarenhet av strategisk kommunikation, marknadsföring, varumärkesbyggande, rollen som webbredaktör och corporate storytelling. Det är en fördel om du har erfarenhet från arbete i både den statliga sektorn och kulturarvssektorn, men det är inget krav.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 mån provtjänstgöring. Placeringsort är Stockholm.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2018-09-30. Sök tjänsten här: http://intra.raa.se/anstallning/lediga-jobb/?rmpage=job&rmjob=190
Märk din ansökan med ref. nr. RAÄ-2018-3094.
Kontaktpersoner
Carl-Magnus Fahlcrantz
Verksamhetsledare, Digisam
08-5191 000
Therese Linder
HR-konsult
08-5191 8000
Maria Rossipal
SACO-S
08-5191 8000
Robert Lang
ST-Kultur
08-5191 8000